Mutiara Kata



Apa yang di borong dari Pantai Timur?

.
Salam...

Dibawah ni adalah baju-baju yang saya beli di Rantau Panjang, Kelantan. Secara jujurnya dalam membeli, saya ni tak pantai dalam hal tawar-menawar. Kalau tawar pun, saya tawar dalam seringgit dua sahaja dari harga yang dah diturunkan... Misalnya dia kata, "Harga baju ni RM 29. Tapi saya kasi kat adik, RM25 sahaja." So, biasanya saya akan mintak tawar RM20.. dan Tuan kedai akan turunkan harga sikit dalam RM23. Paling murah Tuan kedai akan turunkan harga pun dalam RM21. Saya tak tahu la kalau orang lain boleh dapat lagi murah dari nih. Sebab, seperti yang saya katakan, saya ni tak pandai dalam tawar-menawar... huhu.. sengihnampakgigi








Pejamas nih RM11 jer..



Ni.. beli kat Pangkalan Kubor... bukan Rantau Panjang..huhu..

Selain tu, dalam menjalankan jual-beli, saya amalkan utk 'tidak menyusahkan si penjual dan si penjual tidak menyusahkan si pembeli...' Jadi bila Tuan kedai dah beri kita harga yang kita rasa ok, dan kita pun rasa Tuan kedai boleh dpt pulang balik modal dalam niaga', barulah beli barang yang ditawar tu... Tapi kalau rasa 'Tuan kedai nak kaut untung lebih dari yang sepatutnya', lebih baik jangan beli barang tu...

Saya ada seorang kawan yang biasa dalam membeli-belah di Beijing, China. Kalau nak beli barang kat sana kena bergaduh katanya... Sebab peniaga di China akan letakkan harga dua kali ganda dari harga sebenar. So, mesti kena tawar.. Nak tawar pun biasanya akan tawar separuh harga dari harga yang peniaga beri.. dan masa nak tawar tu, siap kena maki-hamun lagi dengan Si peniaga.. sampai dikatanya si pembeli ni GILA dan sebagainya. Senang citer, kena pandai bergaduh la kalau nak beli barang di China.. hik..hik.. ihikhik
Bukannya apa... sebenarnya peniaga di China ni nak dapat untung lebih dari pelancong asing.. Itu yang dia letak harga mahal-mahal tu.... fikir




Oklah, yang di atas ni pula adalah barang yang saya beli di Pasar Payang, Kuala Terengganu. Penyu biru (saiz besar) ni saya beli dengan harga RM19. Sebelum tawar, harga penyu ni RM25. Tuan kedai tu bagi tawar harga RM20.. Saya mintak tawar RM15-18, sebab ada kedai lain yang ada tawarkan patung penyu ni dgn harga RM18 (lepas tawar). Saya dah berkenan nak beli penyu biru tu dari kedai pertama yang dpt tawar harga RM18. Tapi disebabkan kakak saya perlu beli kain sutera batik yang dipesan oleh Mak Cik saya, jadi kami pergi pilih kain sutera batik dahulu dan sampai la kat kedai lain yang juga ada jual penyu biru ni... Bila tawar, Tuan kedai last nya nak jual dgn harga RM19...peace Tuan kedai tu beritahu yang dia tak leh jual dgn harga yang sama dgn kedai lain sbb ianya bergantung dgn harga barang dari pemborong. Kalau pemborong jual barang dgn harga mahal, maka si peniaga perlu jual dgn harga mahal.. tapi kalau pemborong jual dgn harga murah, maka si peniaga boleh jual dgn harga murah.. Berbalik pada penyu biru tadi, ada beza penyu harga RM19 dan RM18 ni.. Penyu yang saya beli harga RM19 ni mempunyai gabungan 3 warna biru.. dan yang RM 18 ni hanya ada 2 gabungan warna biru... Sebab tu saya kata penyu yang saya beli ni lagi lawa..sengihnampakgigi (alah... what ever pun, kedua-duanya pun penyu warna biru juga... hu..hu..jelir) Begitulah kalau jadi peniaga... Mereka perlu dapatkan balik modal dan untung mereka jual sesuatu barang tu... Kalau tak, bankrup la mereka...ayam huhu...

Semasa pergi membelek-belek kain sutera batik kat Pasar Payang nih, saya ada berkenan dengan satu kain ni... Dari mata saya, kain ni lawa betul...love Warna kuning... harga diletak di kain tu, RM130. Dapat tawar dengan harga RM110... tapi tak beli... sebab Tuan kedai beritahu yang kain tu ada kerosakan... Jadi dia tak mahu jual sebab nak dipulangkan balik pada si pemborong... So, disebabkan tak dapat beli, amik gambar kain ni pun jadi la... huhu... putuscinte


Kain Sutera Batik yang kuning ni cantik...

Anyway, sepanjang berjalan di Pasar Payang nih, terfikir juga saya kalau dapat buka 1 kedai jual kain dan baju kat kampung saya ni.. Tapi mana nak cari pemborongnya? dan bagaimana nak mula? soal hmm... kena kawin dgn Tokei kain la kot mcm ni...haha.. gelakguling

Oklah...
sekian bebelan saya untuk kali ni... babai
. Blog Widget by LinkWithin

Untuk pengetahuan pengunjung, Blog ini tidak lagi aktif dan saya sudah pun berpindah ke Blog Wordpress.org. Terima Kasih diatas sokongan anda sebelum ini.
Sudi-sudilah mengujungi Blog Wordpress saya di sini...
ANOTHER STRANGE GIRL STORIES

0 Kata Pelawat:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana sudi berbicara di sini...





Blog Widget by LinkWithin
 
Powered By Blogger | Design By iEn © 2008 | Edited By AkuroSan | Kontes Review Klinik Cinta | Contest SEO Eridy | Best View: Firefox | Top